Oprimits. Els refugiats i eco-refugiats, guanyadors i perdedors alhora

Inici Fòrums Va de Premis Ciutat de Badalona. ‘Oprimits’ de Jordi Ortiz Oprimits. Els refugiats i eco-refugiats, guanyadors i perdedors alhora

El tema conté 38 respostes, té 3 opinions, i s'ha actualitzat per última vegada el Avatar admin fa 3 anys, 1 mes.

S'està mostrant 9 entrades - de la 31 a la 39 (d'un total de 39)
  • Autor
    Entrades
  • #17892 Resposta
    Jordi Ortiz

Els contes no van ser concebuts unitàriament. Cadascun prové d’una inquietud particular que es va transformar en quatre ratlles orientatives en un full de paper. Un bon dia vaig revisar els centenars de notes que deso en calaixos per veure quin material hi havia. Llavors em vaig adonar que hi havia els embrions d’una dotzena llarga de contes que giraven al voltant del drama dels oprimits. Només vaig haver d’endreçar-los, redactar-los i completar-los amb uns quants més per tenir en compte aspectes que encara no havia contemplat.

#17887 Resposta
    Joaquim Molina

Es preguntava Berthold Brecht qui havia construït les piràmides, més enllà dels grans noms que consigna la història, és a dir, qui va ordenar la seva construcció. Endinsar-se en les vides dels “subalterns” com s’ha dit més amunt, és un exercici apassionant:donar veu i forma a aquells personatges anònims de la història. En Jordi Ortiz recrea algunes vides de perdedors, d’oprimits.

#17888 Resposta
    Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

No oblidem que també hi ha escriptors que lluiten per fugir del silenci, ja que són perseguits i amenaçats, fins i tot amb la mort. Es veuen obligats a refugiar-se a altres països per mantenir viva la seva veu, ja sigui des de terres foranes. Saldam Rushdie, per posar un exemple de molts, va ser condemnat a mort per la seva novel·la Els versos satànics, titllada de blasfema pel règim islàmic iranià, però va acabar fugint per viure d’amagat, sota protecció policial deu anys de la seva vida.

Barcelona és una de les ciutats que els acull, a través del PEN Català, que com altres organismes internacionals, lluiten per l’alliberament d’escriptors empresonats. Salem Zènia era un dels poetes en llengua amazic que va residir a la ciutat comtal i que vaig tenir l’oportunitat de conèixer. Ell ho tenia molt clar quan em deia: «Per mi, una literatura que no és subversiva, no és literatura perquè què vas a dir? Què és per plaer? No, per mi, la literatura és la subversió, sense aquesta, no és literatura.» Què en pensem d’aquesta afirmació?

• Aquesta resposta s'ha modificat el fa 3 anys, 1 mes per Moderador Forum Moderador Forum.
    #17890 Resposta
    Diana

La valentia, la sinceritat,la honestedat es el que jo percebo i per tan la integritat. Aquets contes ens ajuden a explicar i ha entendre la nostre societat, el món que ens ha tocat viure i per tan son una eina molt valuosa que podem aprofitar per entendre millo els oprimits.

#17891 Resposta
    Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Com hem vist fins ara, el recull de relats d’Ortiz ens parla d’una realitat que malauradament podem veure a les notícies. Pro Activa Open Arms és una altra organització, en aquest cas de Badalona, que vetlla perquè milers de persones tinguin l’oportunitat de salvar-se, d’arribar i cultivar alguna esperança en trepitjar l’illa de Lesbos. I és que, més enllà de sentir com se’ns remou la consciència a través de la lectura, cadascun de nosaltres també pot actuar. Donem la benvinguda a aquesta ONG al fòrum!

Ells ens podran aclarir totes les qüestions relacionades amb la seva missió. Quin pot ser el nostre paper? Què podem fer per canviar la situació dels refugiats a Europa?

#17895 Resposta
    Proactiva Open Arms

Bona tarda a totes i tots,

Abans de res, ens agradaria agrair-vos la iniciativa i el fet de donar-nos veu en aquest fòrum.

Dit això, des del nostre punt de vista i veient la inoperància de les institucions públiques davant de la greu crisi humanitària que estem vivint, no ens queda altra opció que organitzar l’ajuda des de la societat civil. La nostra ONG rep a diari propostes molt interessants, tant a nivell individual com col·lectiu (escoles, instituts, ateneus, grups de treball, etc). I en aquest sentit creiem que aquesta és la clau per pal·liar aquesta inoperància i intentar revertir la situació. No ens podem quedar esperant de braços creuats. Caldria, doncs, que cadascú aporti el seu gra de sorra des del seu àmbit. Totes les accions que vagin encaminades a reflexionar i/o sensibilitzar sobre aquest tipus de problemàtiques són importants per petites que siguin. Són la llavor que pot ajudar a evitar que en un futur es tornin a repetir.

D’altra banda, creiem que és important que la societat civil exigeixi un canvi real de les polítiques migratòries al conjunt d’institucions públiques. Mentre no hi hagi voluntat política la nostra feina només servirà per pal·liar conseqüències i no per trobar solucions.

Finalment, hi ha diverses organitzacions que treballem al terreny en diferents àmbits. Totes necessitem col·laboració econòmica per tal de poder seguir desenvolupant les nostres funcions humanitàries.

Proactiva Open Arms

#17896 Resposta
    Jana

Bona tarda!

Amb la lectura dels relats d’Oprimits, m’he preguntat en diverses ocasions què n’hauria fet jo davant d’una situació com la que se li plantejava al protagonista o protagonistes de les històries, i vull creure que tinc clara la resposta…

Davant el drama dels refugiats, valoro l’esforç i la capacitat de resposta de persones anònimes i d’entitats com ara Proactiva Open Arms, que en lloc de mirar horroritzat cap a una altra banda, es desplacen a oferir ajuda directa i acaben salvant vides amb les seves mans.

Al llarg de la història, els moviments socials són sempre els veritables motors del canvi i els avenços socials.
    Moltes felicitats per la vostra tasca!

Com podem contribuir els ciutadans ‘de a peu’ amb una ONG com la vostra? Només amb ajuda econòmica?

#18004 Resposta
    Diana

Acavo de veure el documental MY friend!una de les cooperants que està allà al camp de refugiats diu que ella els demana perdó com europea per tot el que estan passat, jo també ho faig.

#18013 Resposta
    admin
    Gestor de comptes

Benvolguts, benvolgudes,

En nom de Badalona Educadora, Badalona Democràtica i Badalona Justa i Inclusiva, volem compartir aquestes dades recents sobre la situació dels ‘refugiats’:

Dada ACNUR: Actualment assistim al rècord de persones desplaçades: 65.300.000. No tots són refugiats, són persones que han deixat el seu lloc de naixença per buscar un futur millor. D’aquesta xifra, més de 21.000.000 són refugiats, persones que han hagut de demanar asil perquè quedar-se als seus territoris implica risc per a la seva integritat física.

Referent a Catalunya:

Segons l’Institut Nacional d’Estadística, l’augment o disminució demogràfica de Catalunya està en 5 i 20.000 persones anuals. Catalunya ha expressat un compromís d’acollir 4.500 persones, que és el 45% del compromís que té l’estat espanyol. Aquesta xifra s’entén que no ha de suposar cap distorsió sobre les polítiques públiques de protecció social.

Les causes de demanda d’asil d’aquestes persones són: la persecució per idees polítiques, els conflictes armats, la discriminació per identitat sexual o de gènere.
    Aquests són els que específica el Dret Internacional. També defugen de situacions de fam i de pobresa estructural i això també s’hauria de recollir com a causa d’asil.

Badalona ha aprovat dues mocions instant al govern d’Espanya i a les institucions europees manifestant la seva voluntat de ser ciutat acollidora. Es té contacte permanent amb el Comitè Català d’Ajuda als Refugiats, que és l’organisme del govern de la Generalitat que gestiona l’arribada i l’acolliment de persones en demanda d’asil.

Gràcies a tots i totes els que heu participat en aquest fòrum!

L’objecte de tota discussió no ha de ser el triomf, sinó el progrés.

Joseph Joubert

S'està mostrant 9 entrades - de la 31 a la 39 (d'un total de 39)
Resposta a: Oprimits. Els refugiats i eco-refugiats, guanyadors i perdedors alhora
La vostra informació:

Sense Comentaris RSS 2.0 trackback