Literatura i Magia 2017

Inici Fòrums Literatura i Màgia 2017 Literatura i Magia 2017

El tema conté 19 respostes, té 2 opinions, i s'ha actualitzat per última vegada el Moderador Forum Moderador Forum fa 2 mesos, 2 setmanes.

S'està mostrant 15 entrades - de la 1 a la 15 (d'un total de 20)
  • Autor
    Entrades
    Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Benvinguts!

Los bosques imantados, l’última novel·la de l’escriptor badaloní Juan Vico, va ser la protagonista d’una trobada a l’Espai Betúlia entre l’autor i l’Enric Magoo, mag i director del 17è Festival Internacional de Màgia Li-Chang.

Els dos tertulians, amb gran complicitat, van parlar d’un component essencial de la novel·la: la màgia. Si bé la conversa es va iniciar amb les paraules de Vico sobre la seva fascinació pel mermerisme i la descripció d’alguns trucs de màgia, tot seguit es va endinsar per territoris com la comunicació -escrita, corporal o verbal- i la confluència entre les seves respectives disciplines, la literatura i l’il·lusionisme. I és que, de fet, ambdues tenen molt més en comú del que, en primera instància, pot semblar.

Explorant aquest camp, Vico va parlar del seu interès per la qüestió dels límits entre la realitat i la ficció, un tema que aborda a bastament en la seva novel·la.  Derivat d’aquest tema, quedava obert un debat sobre la frontera entre màgia i ciència. En aquest sentit, l’Enric Magoo va incidir en la necessitat de l’ésser humà de creure;  de creure en alguna cosa que pot o no pot escapar a la raó, i que, d’alguna manera, explica la proliferació de xarlatans. De fet, aquest és el punt de partida de la novel·la de Vico: el protagonista, Víctor Blum, té l’encàrrec de cobrir una notícia sobre un eclipsi de lluna i els efectes curatius del bosc de Samiel però, per damunt de tot, el que pretén és desemmascarar el frau d’un pseudocientífic.

Alguns assistents van intervenir per exposar la seva opinió, en especial sobre el final de la novel·la. Vico va aclarir els dubtes i va puntualitzar que, malgrat que  la seva obra pren l’aparença d’un thriller, amb elements com la profanació d’una església, un assassinat i altres indicis amb que ha salpebrat la seva narració, va voler trencar les convencions del gènere amb un joc en què, precisament, la màgia té un paper cabdal i no ja com a un aspecte més de la trama sinó com a recurs narratiu.

• Aquesta resposta s'ha modificat el fa 2 mesos, 3 setmanes per Moderador Forum Moderador Forum.
    • Aquesta resposta s'ha modificat el fa 2 mesos, 3 setmanes per  admin.
    Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Entre lletres i màgia amb Juan Vico i Enric Magoo

Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Dijous 2 de març s’obrirà aquest fòrum perquè opineu i pegunteu el que considereu sobre la trobada i l’obra protagonista Los bosques imantados.

Comptarem amb la participació de Juan Vico i Enric Magoo.

• Aquesta resposta s'ha modificat el fa 2 mesos, 3 setmanes per Moderador Forum Moderador Forum.
    Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Bon dia tertulians i tertulianes!

Arrenquem aquesta nova edició del fòrum en línia i esperem que us animeu a dir la vostra en aquest espai obert als amants de la lectura. Aprofitem per saludar des d’aquestes línies el Juan Vico i l’Enric Magoo i agrair-los novament que participin en una tertúlia al voltant del llibre Los bosques imantados i la màgia, aquest cop en format virtual.

Dit això, i per tal d’anar escalfant motors, pensem que seria interessant que els dos convidats ens féssiu cinc cèntims de què us va portar a les vostres respectives professions, és a dir, a l’escriptura i a la màgia, respectivament. Per un altre costat, ens podríeu dir si creieu que ambdues disciplines comparteixen codis narratius semblants que faciliten el diàleg entre elles?

Juan Vico

Hola a todos.

Mi vocación literaria surgió de la forma en que imagino que surge siempre: gracias de la lectura. Comencé a escribir poesía cuando tenía unos veinte años, y fue el género que practiqué casi exclusivamente durante mucho tiempo. A la narrativa llegué también de forma natural, sin forzar nada. La creación literaria exige mucho trabajo y dedicación, claro, pero al margen de esa obviedad creo que uno ha de disfrutar escribiendo siempre. El día que no me divierta escribir seguramente dejará de tener sentido hacerlo.

En cuanto a la otra pregunta, creo que la narrativa y la magia comparten sobre todo maniobras de distracción, como apunto en mi novela. Es decir, “cuentas” algo en primer plano y al mismo tiempo, por debajo de ese discurso, van ocurriendo muchas otras cosas.

Enric Magoo

Hola bon dia.
    Jo vaig començar amb una capseta de màgia com tothom, però va ser a l’edat de 17 anys mentre anava a la recerca d’ una direcció a la vida (estudis, treball), que un amic al carrer de Mar de Badalona, em va fer un joc de mans i em va impacta tant que va arribar al centre del meu cor.
    Jo volia saber si o si l’explicació d’aquell fet que per mi era totalment inexplicable, al davant de la meva insistència em va acabant explicant el secret.
    Vaig conèixer l’eina per crear un misteri! Des de aquell moment aquella eina, aquell recurs, es va convertir en la meva vida, en l’aire que respiro.
    Per fer il·lusionisme has d’estar constantment utilitzant la imaginació i tens accés directa al imaginari de l’espectador. Amb la lectura passa el mateix, tot allò que descriuen les paraules, l’hi donem forma a la nostre ment.

Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Gràcies per les vostres intervencions, Juan i Enric. Pel que fa a la passió i dedicació a la poesia expressada pel Juan, creiem que seria interessant conèixer l’opinió dels lectors quant al to de la seva prosa; saber si considereu que està impregnada d’un cert lirisme o bé si no copseu aquest caràcter poètic: esperem els vostres comentaris al respecte!

D’altra banda, per qui vulgui explorar el territori poètic de la mà de Vico, a continuació us facilitem els títols que ha publicat: Víspera de ayer (Pre-Textos, 2005), Still Life (UAB, 2011) i La balada de Molly Sinclair (Origami, 2014).

Pel que fa a les connexions entre màgia i literatura, també animem als tertulians a reflexionar sobre l’ús de ‘maniobres de distracció’ i ‘d’eines per crear un misteri’, dos recursos que, segons els convidats, comparteixen les dues disciplines. Potser quan parlem de màgia, aquests procediments se’ns fan evidents però, us havíeu plantejat que la literatura usés aquests artificis i que, de fet, fos un artifici en sí mateixa? I creieu que altres llenguatges artístics, com ara les arts plàstiques, també en participen?

Moderador Forum
    Moderador Forum
    Moderador

Mentre esperem que els tertulians es vagin incorporant al fòrum, podríem recuperar el tema de l’estil en la teva novel·la, Juan. Ens referíem al to poètic però hi ha una altra característica que és inevitable de comentar i és la ironia: pots explicar-nos quines possibilitats t’obre el seu ús?

I ja que parlem de les possibilitats narratives… Enric, ens podries dir si és habitual incorporar petites trames a l’hora d’executar un truc de màgia? Si és així, què aporten a l’espectacle? Així mateix, creus que per exercir com a mag cal tenir dots de bon comunicador, ja sigui verbal o no?

Juan Vico

En narrativa me interesa mucho la ironía como una forma de cuestionar los propios mecanismos de representación. En este caso se trataba de, mediante leves giros humorísticos, avisar constantemente al lector de que lo que tiene entre manos es, en el fondo, un juego: más que una historia de misterio, un guiño cómplice a ese tipo de historias que están en mi formación sentimental como lector. Hay que diferenciar siempre, eso sí, el distanciamiento irónico de la parodia, que constituye otro terreno literario, con métodos y propósitos muy diferentes.

Enric Magoo

A la primera pregunta, si realment per fer un joc de mans cal fer un anàlisis molt acurat de l’estructura del joc, per poder amagar bé el secret. La majoria de vegades aquesta estructura pasa per una dramatúrgia total del joc. Una trama que serà capaç de potenciar el misteri i la presentació del que volem fer i l’hi donarà sentit.
    Per altra costa i responent a la segona pregunta, si no ens preocupessim a l’hora de presentar un joc d’una bona comunicació tant verbal com corporal, aquest prodria arribar a ser molt avorrit! Per tant es molt important preparar-se com a comunicador!

Montse Fernández

Quan Houdin construeix un autòmat, la perfecció del mecanisme desperta el recel i el menyspreu del públic. Decideix revisar-lo pq se n’endevini l’artifici. I llavors, l’obra del mag desperta l’admiració d tothom.
    Molt suggeridora, l’anècdota.
    L’art demana sempre el reconeixement d’aquest artifici, l’acceptació del joc.

Maria Molina

Doncs per a mi, la manera de com es presenta tot el assumpte de la màgia em fassina ja que és complicat fer una bona introducció al tema principal.

A banda, va ser un plaer assistir a la presentació de dijous i poder comentar el llibre.

María Navarro

Dijous passat vaig anar amb alguns companys a aquesta petita trobada on trobavem l’autor del llibre “Los Bosques Imantados” i on també ens van fer una petita funció amb un mag. Em va agradar molt anar allà i poder saber més sobre el llibre i gaudir d’aquell mini espectacle de màgia.
    I només dir que moltes gràcies

Enrique

Fa una setmana vam anar a una xerrada, sobre màgia en relació el llibre “Los bosques imantados” i la veritat vaig quedar sorprès de tota la grandesa del món de la màgia i com aquest tema era tractat des del llibre.
    A més, m’agradaria destacar l’espectacle de màgia q tot i q al principi només eren uns jocs psicològics, els últims hem van deixar amb ganes de saber com es poden fer coses com aquestes.

S'està mostrant 15 entrades - de la 1 a la 15 (d'un total de 20)

El fòrum ‘Literatura i Màgia 2017’ s'ha tancat a temes i respostes noves.

Sense Comentaris RSS 2.0 trackback