El bloc de la Xarxa

Demana cita prèvia a la teva biblioteca

En aquesta fase inicial d’obertura de les biblioteques públiques els serveis estaran limitats. De moment les biblioteques obertes són: Canyadó i Casagemes  – Joan Argenté, Llefià – Xavier Soto i Sant Roc. També trobareu oberta la bústia de retorn de la Biblioteca Can Casacuberta per poder fer devolucions.

Es podrà accedir al servei de préstec, al retorn de llibres prestats (només per bústia) i a la consulta d’informació bibliogràfica. 

Per demanar cita prèvia ho podeu fer per telèfon, mail o formulari (la biblioteca es posarà en contacte amb vosaltres per concretar dia i hora). 

 

Biblioteca Sant Roc                                                          
Oberta al públic de 10 a 14 hores
Telèfon de contacte: 934 601 257
Correu electrònic: b.badalona.sr@diba.cat
Formulari per demanar cita prèvia 

 

Biblioteca Llefià – Xavier Soto                                    
Oberta al públic de 16 a 20 hores
Telèfon de contacte: 933 832 970
Correu electrònic: b.badalona.lle@diba.cat
Formulari per demanar cita prèvia   

 

Biblioteca Canyadó i Casagemes  – Joan Argenté
Oberta al públic de 16 a 20 hores
Telèfon de contacte: 934 614 789
Correu electrònic: b.badalona.ca@diba.cat 
Formulari per demanar cita prèvia  

 

Tertúlies en pijama: tres llibres que t’emportaries a una illa deserta

 

Ens fa molta il·lusió, sí. Molta. Ho hem aconseguit, aquest divendres parlarem de literatura, cinema, editorials i el que calgui amb dos grans prescriptors de literatura: Guillem Terribas, alma màter de la Llibreria 22 de Girona Creu de Sant Jordi 2017 i Maria Bohigas filòloga i traductora, gerent del Club Editor i Premi Nacional de Cultura 2019.

Qui és qui?

Guillem Terribas (Salt, 1951). Llibreter, cinèfil, activista cultural, comunicador i pintor-dibuixant. Fundador, gerent i ànima de la  Llibreria 22 de Girona durant més de 35 anys. L’any 2017 va rebre la Creu de Sant Jordi pel seu incansable activisme cultural. Un any més tard, a la 36a edició de la Setmana del Llibre en Català rep el Premi Trajectòria. El cinema és una de les seves grans passions, no en va és el President del Col·lectiu de Crítics de Cinema de Girona.

Col·labora en diferents mitjans de comunicació, entre ells El món a RAC 1  amb una secció sobre llibres.

L’any 2007 va publicar el  llibre de memòries “Demà serà un altre dia: aventures d’un llibreter  editat ARA Llibres. Deu anys més tard, publica el llibre “Alegra’m la vida” editat per Columna, una reivindicació del cinema com explicador d’històries i de coneixement. El 16 de març 2017 publica el llibre “L’avi de la Martina” de l’Editorial Cruïlla. El llibre, amb il·lustracions de Sandra de la Prada, és un conte per a mainada a partir de sis anys. El 28 d’agost 2019 publica La Martina va al cau amb il·lustracions d’Òscar Julve, editat per Estrella Polar.

I a més a més té un blog Demà serà un altre dia on parla de cinema, literatura, teatre i pintura. No us el perdeu!

http://demaseraunaltredia.blogspot.com/

 

Maria Bohigas i Sales (París, 1955). Editora, traductora i filòloga. L’any 2019 li fou atorgat el Premi Nacional de Cultura per la seva contribució a la literatura des del Club Editor, editorial que dirigeix des de 2005, creada pel seu avi, Joan Sales.

Club Editor ha rescatat obres mestres  i sovint oblidades de la literatura catalana com Blai Bonet, Aurora Bertrana, Joaquim-Amat Piniella a més d’incorporar autors internacionals com Alice Munro, Boris Vian, Pet Petterson i de reeditar textos inèdits Blanca Llum Vidal, Antonia Carré-Pons. Precisament, abans del confinament va sortir la segona novel·la d’Eva Baltasar “Boulder”, autora del aclamat “Permagel”.
I l’11 de juny surt el llibre “L’Any del Mico” de Patti Smith, on l’estrella del rock narra els viatges que fa durant tot un any, el 2016.

Ha traduït textos del francés al català com Els Miserables de Victor Hugo, Moderato Cantabile de Marguerite Duras entre altres; mentre que, al francès ha traduït Gloire incertaine de Joan Sales a quatre mans amb Bernard Lesfargues i Les Vaincus de Xavier Benguerel.

Ah, i us recomanem i molt que entreu al blog Cartes elèctriques del Club Editor, on s’hi parla de lectures i literatura.

http://clubeditor.blogspot.com/

 

I, acabarem amb les tres recomanacions que ens ha fet arribar Elvira Sastre. 

 

Volem que vosaltres també participeu i ens feu arribar els tres títols que us emportaríeu a una illa deserta. Amb totes les propostes farem un rànquing d’ IMPRESCINDIBLES!

 

22 maig a les 18.30 h per l’Instragram Live de @badabiblios

Badalona obrirà el dilluns 25 de maig el servei de préstec i consulta bibliogràfica de les biblioteques de Canyadó, Llefià i Sant Roc

La reobertura d’aquestes instal·lacions públiques es farà seguint tots els protocols sanitaris establerts per tal d’assegurar el benestar dels treballadors i els usuaris.

L’Ajuntament de Badalona, seguint el procés de desescalada establert, obrirà el pròxim dilluns 25 de maig el 50 per cent de les biblioteques públiques de la ciutat. Concretament, les instal·lacions que quedaran obertes al públic seran les biblioteques de Canyadó, Llefià i Sant Roc. També s’obrirà la bústia de retorn de Can Casacuberta. En les pròximes setmanes i segons l’evolució de la situació sanitària, es procedirà a reobrir les biblioteques de Lloreda i Pomar. 

En aquesta fase inicial d’obertura de les biblioteques públiques els serveis estaran limitats. Només es podrà accedir al servei de préstec, al retorn de llibres prestats i a la consulta d’informació bibliogràfica. L’accés a la biblioteca per consultes de fons, l’ús d’ordinadors, les taules per llegir i estudiar i la resta de serveis propis de la biblioteca seguiran tancats.

Per tal d’assegurar el benestar i la protecció de la salut dels treballadors i les persones usuàries, l’Ajuntament ha establert el següent protocol de prevenció i higiene per fer ús dels serveis de les biblioteques:

– L’atenció es farà amb cita prèvia (per telèfon, per correu electrònic o per formulari de cada biblioteca). Només entrarà una persona per ser atesa i fins que no surti aquesta no entrarà la següent.

– L’ús de mascareta és obligatori.

– Aplicació de gel hidroalcohòlic als usuaris a l’entrada de la biblioteca.

– El retorn de llibres es farà a través de les bústies de retorn situades a l’exterior de l’equipament. Els llibres retornats es guardaran en quarantena i no tornaran a estar disponibles per préstec fins passats els 14 dies estipulats.

– Els treballadors disposaran de l’equipament de protecció necessària i desenvoluparan la seva feina en torns per tal d’assegurar el compliment de les distàncies de seguretat i els diferents protocols sanitaris.

Horaris i contactes per demanar cita prèvia

Aquests són els horaris i els contactes per demanar cita prèvia de les biblioteques públiques que obriran aquest dilluns 25 de maig:

Biblioteca Sant Roc                                                          
Oberta al públic de 10 a 14 hores
Telèfon de contacte: 934 601 257
Correu electrònic: b.badalona.sr@diba.cat
Formulari per demanar cita prèvia 
Biblioteca Llefià – Xavier Soto                                    
Oberta al públic de 16 a 20 hores
Telèfon de contacte: 933 832 970
Correu electrònic: b.badalona.lle@diba.cat
 Formulari per demanar cita prèvia   
Biblioteca Canyadó i Casagemes  – Joan Argenté
Oberta al públic de 16 a 20 hores
Telèfon de contacte: 934 614 789
Correu electrònic: b.badalona.ca@diba.cat 
Formulari per demanar cita prèvia  

 

Tertúlies en pijama: Tres llibres que t’emportaries a una illa deserta

 

Hi ha milions de llistes imprescindibles: 10 llibres que has de llegir abans de morir, les 50 millors obres de la literatura universal, 5 llibres que hauries de llegir abans dels 40 i així un llarg etcètera… I, tu quins 3 llibres posaries a la maleta per marxar a una illa exòtica i deserta?

Ho sabem, no és fàcil escollir, només, tres títols. Per això, hem decidit demanar consell a Toteking, Adrià Pujol i Jordi Font-Agustí perquè ens ajudin a fer aquesta tria.

 

Qui és qui?

Toteking (Sevilla, 1978). Gran lector i amant de la literatura. És un dels artistes més rellevants de la història del rap tal i com demostra la seva extensa discografia. “Lebron” (2018) és el títol del seu darrer àlbum, un disc especial, més intens i profund amb cançons que emocionen com “Mi colega”. Amb quasi dues dècades dalt de l’escenari Toteking fa el salt a la literatura amb el seu primer llibre “Búnker. Memorias de encierro, rimas y tiburones blancos” (2020), amb pròleg d’Enrique Vila-Matas i editat per BlackieBooks.

 

Adrià Pujol Cruells (Begur, 1974). Antropòleg, traductor i escriptor. Compagina la docència amb la recerca i col·labora amb diferents mitjans de comunicació. Autor d’Escafarlata d’Empordà (2011), Picadura de Barcelona (2014), La carpeta és blava (2017), Els barcelonins (2017), Míster Folch (2019) entre altres obres. La seva traducció de L’eclipsi, de Georges Perec, va rebre el Premi Serra d’Or de Traducció (2018) i el premi Manuel Serrat Crespo de Traducció literària (2018).

 

Jordi Font i Agustí (Badalona, 1955). Escriptor badaloní, enginyer i inspector d’Educació. L’any 1999 publica l’obra Els silencis de Betúlia i guanya el Premi Ciutat de Badalona. Autor de Contracorrent (Premi El lector de l’Odissea 2000), L’herència japonesa (2017). Membre de l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana, ha rebut altres guardons com els premis Manuel de Pedrolo de Ciència-ficció i Ictineu amb La febre del vapor (2011).

 

I, acabarem amb les tres recomanacions de l’Óscar López, director del mític programa Página2 de TV2, i Silvia Muntané, propietària de la llibreria Saltamartí de Badalona.

 

Volem que vosaltres també participeu i ens feu arribar els tres títols que us emportaríeu a una illa deserta. Amb totes les propostes farem un rànquing d’ IMPRESCINDIBLES!

Us esperem el proper divendres 8 de maig a les 18.30 h a l’Instragram Live de @badabiblios.

Festes de Maig Confinades

Aquest any a Badalona celebrem les Festes de Maig Confinades, el Covid19 ha transformat el nostre Dimoni en una proposta de retallable que construirem i plantarem a casa nostra. No podrem omplir els carrers i les places, però sí l’espai virtual amb moltes propostes per mantenir viu l’esperit festiu.

Tallers creatius
Per a públic infantil i familiar

Creats a partir d’uns recursos gràfics sobre els elements festius badalonins fets per a l’ocasió. 

  • Dilluns 4 de maig: Juga amb els gegants
  • Dimarts 5 de maig: Juga amb el ball de Diables
  • Dijous 7 de maig: Juguem amb l’Àliga
  • Dimarts 12 de maig: Juguem amb els balls: Bastons, Danses de maig i Ball de bandera
  • Dimecres 13 de maig: Juguem amb els dracs
  • Dijous 14 de maig:  Fem un castell de focs
  • Divendres 15 de maig: Juguem a castells

Tots els tutorials s’emetran a les 10.45 h, des de Televisió de Badalona, i a les 17 h es compartiran al canal de Youtube @badabiblios i a les xarxes @badabiblios i @festesdemaig.

La importància del ritual. Booklife  amb Laura Garcia
Per a públic infantil i per a públic adult

Una proposta de prescripció lectora en directe des del nostre Instagram amb la periodista literària Laura Garcia, amb propostes literàries que tracten el valor del ritual en les nostres vides.

Dimecres 6 de maig, a l’Instagram Live de @badabiblios. a les 17.30 h per a públic infantil i a les 19 h per a públic adult.

Us demanem que participeu en aquestes activitats, us feu fotos, les pengeu a les xarxes socials i ens mencioneu a @badabiblios i a @festesdemaig. Utilitzeu el hashtag: #FestesdeMaigConfinades.

 

 

Tertúlia sobre Jo, Robot. Jo, Humà amb Quim Morales

 
Donada la situació d’emergència la tertúlia temàtica d’en Quim Morales es realitzarà a través de l’Instagram Live del perfil @badabiblios el divendres 15 de maig a les 19 h.


Quim Morales és radiofonista i guionista. Dirigeix i presenta
La primera hora, el radioxou matinal de RAC105. Ha publicat els
llibres humorístics Com ser un bon català, En quarantena. Les 40
crisis dels 40 i La segona hora fa història. També ha col·laborat
com articulista al diari Ara i Nació Digital.

La invasió està sent més subtil del que imaginàvem. Encara no són rèpliques humanes perfectes ni tenen habilitats que ratllin els superpoders. No han pres consciència d’ells mateixos ni han decidit acabar amb la mediocre humanitat… de moment. Malgrat això, els robots ja formen part essencial de la quotidianitat.

Amb avenços discrets però constants, els dispositius dotats d’intel·ligència artificial s’instal·len cada cop més en la vida diària i s’endinsen la nostra intimitat. Smart TV, els altaveus intel·ligents, assistents de veu, rellotges ultratecnològics, robots de cuina… són aliats imprescindibles però també intrusos implacables.

La ficció ha estat sovint apocalíptica en els pronòstics de la relació entre persones i androides, definint convivències incompatibles i desenllaços tràgics. A través d’un seguit de lectures i visionats explorarem l’escenari d’un futur de coexistència entre humans i màquines intel·ligents fetes a imatge i semblança seva. Un horitzó que canviarà per sempre les relacions, creences i comportaments de la societat. Un nou món on cada cop les màquines seran més humanes i, probablement, els humans més artificials.

Aqui tens la proposta bibliogràfica presentada per Quim Morales per a aquesta tertúlia: Bibliografía

Tertúlia literària: literatura amb ulls de dona

 

«Perquè així com la naturalesa (…) va fer les dones per tal que, tancades, guardessin la casa, així les va obligar a que tanquessin la boca». Fray Luis de León

 

Aquesta cita il·lustra el paper relegat que han tingut les dones al llarg de la història en tots els camps del saber. La literatura no n’ha estat una excepció.

En aquesta tertúlia farem un repàs al rol que ha tingut la dona al llarg de la història de la literatura fins al dia d’avui. L’objectiu d’aquesta xerrada és crear un espai de trobada distès i lúdic per parlar al voltant de la relació entre els llibres i les dones.

Us recordem que serà aquest proper divendres dia 24 a les 18.30 h.

Més informació en el següent enllaç: https://badabiblios.cat/tertulies-literaries-en-pijama/

 

Tertúlies literàries en pijama

 
Comencem un cicle de Tertúlies literàries en pijama fins que tornem a fer les nostres tertúlies presencials.
Ho farem mitjançant l’aplicació Zoom, aquí us deixem un tutorial per saber com emprar-lo.
 
Si us voleu inscriure només necessiteu enviar un correu electrònic a:
badabiblios@gmail.com amb les vostres dades: nom i 2 cognomscorreu electrònic i a quina tertúlia us ve de gust participar.
Com aperitiu, aquest dimecres 8 a les 18.30 h tindrem una Tertúlia literària sobre el llibre El far de M. Carme Roca i Costa que a més a més us podeu descarregar de l‘E-biblio.
 
Tertúlia en anglès: comença aquest dimarts 7 d’abril i serà tots els dimarts a les 18.30 h
Tertúlia de cinema: comença el 15 d’abril i serà tots els dimecres a les 18.30 h
Tertúlia en francès: comença el 9 d’abril i serà tots el dijous a les 18.30 h
(a excepció del próxim 16 d’abril que no es podrà fer)
Tertúlia literària: comença el 17 d’abril i serà tots els divendres a partir de les 18.30 h

IN-EDIT TV: recomanacions de documentals musicals en línia

Coneixeu IN-EDIT TV? És la plataforma de visionat online de la xarxa internacional de festivals de cinema IN-EDIT, nascuda a Barcelona l’any 2003, que s’especialitza en el camp del documental musical.

L’accés al recurs es realitza amb el carnet de biblioteques i és gratuït. La selecció es pot fer sota diversos paràmetres o categories i les pel·lícules estan subtitulades si cal.

El millor és que exploreu el catàleg i descobriu què us pot interessar, però per introduir-vos us hem preparat cinc recomanacions que valen molt la pena. Gaudiu d’IN-EDIT TV, una ajuda més per passar alguna d’aquestes llargues tardes de confinament.  

 

Festival Express (2003)

Un dels millors documentals que trobareu a IN-EDIT TV, gravat l’any 70 durant la minigira en tren que van fer per Canadà artistes de l’altura de Janis Joplin, Grateful Dead, The Band, Buddy Guy o Flying Burrito Brothers. Alterna temes (complets) de les actuacions amb escenes i anècdotes molt divertides de la convivència al tren. Sense grans escarafalls, Bob Smeaton mostra a la perfecció l’esperit de l’època, que tocava a la seva fi. A destacar la presència del gran Jerry Garcia i sobretot de la meravellosa Janis, a qui veiem feliç rodejada d’amics i marcant-se dos temes antològics. Tan sols dos mesos més tard moriria a causa d’una sobredosi. 

 

 

 

The Upsetter: The Life and Music of Lee Scratch Perry (2008)

Àmplia panoràmica sobre la vida i obra de Lee Perry, un dels creadors del reggae i del dub, impulsor de la carrera de Bob Marley, incansable fumador de marihuana, productor musical extravagant i desequilibrat, geni total encara en actiu (té 84 anys). S’inclou metratge antic, videos, fragments d’àudios i una entrevista a Suïssa, on resideix actualment. Narració de Benicio del Toro, amb intervencions de The Clash i Paul McCartney. Sens dubte imprescindible pels amants de la música jamaicana.   

 

 

 

Harry Dean Stanton: Partly Fiction (2012)

Potser recordeu Harry Dean Stanton pel seu comiat cinematogràfic, la corprenedora Lucky, o bé per Paris, Texas, Alien, o alguna de les altres dues-centes pel·lícules en les quals va participar abans de morir, encara no fa tres anys (als 91!), però el que igual no sabeu és que apart d’actor i filòsof l’home també cantava i tocava l’harmònica meravellosament. Si ho voleu comprovar i de pas acostar-vos a la seva personalitat, discreta i fascinant, no us perdeu aquest excel·lent documental. Garantim la flipada.

 

 

 

Anvil: The Story of Anvil (2009)

L’entranyable crònica d’aquest grup canadenc de heavy-metal que malgrat no triomfar comercialment mai, sí que ha aconseguit amb el temps a base de fe i una tenacitat indestructible esdevenir pels afeccionats al gènere un grup de culte arreu del món. I així us ho certificaran gent com Slash, Lemmy o Lars Ulrich, entrevistats al documental. Més enllà dels gustos musicals de cadascun, es tracta d’una història per moments divertida, estrafolària i emotiva que agradarà a tothom.       

 

 

 

Venid a las cloacas: La historia de La Banda Trapera del Río (2010)

I per fi arriben el Tío Modes, el Raf Pulido, el Morfi Grei i companyia des de la “Ciutat Satèl·lit” de Cornellà de Llobregat amb la seva espectacular canya punk. El bo del cas és que ells no se’n van considerar mai, de punks. Aquesta confessió i tota la veritat sobre el grup més destroyer que hem tingut mai ho escoltarem de les seves pròpies veus i de les d’altres, testimonis d’una època convulsa que el documental retrata formidablement.    

 

 

 

Gaietà Cornet i Palau

Tal dia com avui, ara fa exactament setanta-cinc anys, va morir un dels dibuixants caricaturistes més importants de casa nostra, un autèntic desconegut pel gran públic. Ens acompanyeu a coneixe’l?

Gaietà Cornet i Palau (Barcelona, 7 d’agost de 1878 – 31 de març de 1945), dibuixant humorístic, enginyer, professor i empresari. Provinent d’una família benestant d’enginyers barcelonins, exercí aquesta professió tot combinant-la amb el dibuix satíric, la seva gran passió. Treballà a la companyia La Maquinista Terrestre i Marítima, fundada pel seu pare, Gaietà Cornet i Mas. Va guanyar la càtedra de dibuix de l’Escola d’Enginyers Industrials de Barcelona i en fou professor fins a les acaballes de la Guerra Civil. A més, el 1929 fou nomenat director delegat de l’esmentada escola. Fou president de l’Associació de Barcelona i de l’Espanyola d’Enginyers Industrials, i autor de nombrosos treballs de divulgació científica. I juntament amb Josep Baguñà, fundà l’empresa Unió de Fotogravadors. Tot i la importància de la seva trajectòria acadèmica i professional, l’obra que li va donar fama i reconeixement perdurable fou la de dibuixant del satíric, i va esdevenir un dels artistes gràfics més importants i trascendentals de la seva generació. Essent jove i sense cap estudi artístic, aprengué dibuix a l’acadèmia de Pere Borrell. Josep Pascó l’ajudà a començar a publicar els seus primers dibuixos i li va presentar Apel·les Mestres, el qual el va introduir en el seu cercle d’amistats i al món artístic. Havia col·laborat a la revista manuscrita El Tiberio, però l’octubre de 1898 va poder publicar finalment els seus primers dibuixos a l’Esquella de la Torratxa, d’on esdevingué col·laborador habitual; també contribuí als almanacs de la Campana de Gràcia. No obstant, les deixà quan el republicanisme de les publicacions de l’editor Roca van derivar vers el lerrouxisme. Des d’aleshores, va col·laborar a La Veu de Catalunya, a partir del 1901, quan la Lliga Regionalista guanyà les eleccions. Vinculat a aquesta organització política, va participar activament en la creació de la revista satírica ¡Cu-cut!, que dirigia Josep Baguñà, amb l’objectiu de defensar els ideals del catalanisme polític mitjançant la sàtira. Cornet en fou el director artístic i donà forma al protagonista de la revista, en Cu-cut, que era una entranyable caricatura d’Aureli Capmany. Col·laborà intensament en la revista fins al seu tancament, l’any 1912. Signava totes les seves obres amb un característic anagrama: el dibuix d’un cor amb la síl·laba “net” inscrita. Mentre va estar treballant a la revista ¡Cu-cut! féu amistat amb altres reconeguts artistes com eren Joan Llaverias, Joan Junceda o Feliu Elías, entre d’altres. Arran de la seva vinculació a aquesta publicació, s’inicià en la col·laboració a En Patufet, el 1905, i s’hi mantingué fins a principis de 1939 quan va haver de tancar com a conseqüència de l’entrada de les tropes franquistes a Barcelona. Cornet col·laboraria també a les revistes infantils Virolet (de la qual també va dissenyar-ne el ninot) i L’Esquitx. Va il·lustrar tot tipus de productes gràfics populars amb humor i sàtira, com són cartells publicitaris, prospectes, cromos o ex-libris. Més endavant, col·laborà a El Correo Catalán, del qual fou director artístic a partir del 1912 i fou promotor de la revista d’humor Mondial Humor. Després de la Guerra Civil, pel seu patriotisme i compromís catalanista, es veié desposseït de la seva càtedra i apartat del servei docent a l’Escola d’Enginyers Industrials. Impossibilitat de publicar res més, va continuar dibuixant fins a la seva mort l’any 1945.

 

El dibuix de Cornet, sensible a les influències europees i inspirat dels dibuixants alemanys del Simplicissimus i del francès Caran d’Ache, conforma un estil propi, característic, punyent i ple de personalitat. Tot i la gran quantitat de dibuixos i d’historietes que va fer destinades al públic infantil, la seva especialitat sempre va ser el dibuix caricaturista de caràcter polític.